БАСТАУЫШ СЫНЫПТА ЖАЗУ САУАТТЫЛЫҒЫН ДАМЫТУ ЖОЛДАРЫ
Аңдатпа
Бұл мақалада бастауыш сынып оқушыларының жазу сауаттылығын дамыту мәселелері қарастырылады. Жазу дағдысының қалыптасу кезеңдері, жазу сауаттылығын арттыру әдістері және оқыту барысында кездесетін қиындықтар сипатталады. Сонымен қатар, бастауыш сыныпта оқушылардың жазу дағдыларын жетілдіру үшін қолданылатын тиімді технологиялар мен инновациялық әдістер талданады.
Кілт сөздер: жазу сауаттылығы, бастауыш сынып, жазу дағдылары, оқыту әдістері, сауатты жазу.
Abstract
This article examines the issues of developing writing literacy in primary school students. It describes the stages of writing skill formation, methods for improving literacy, and challenges encountered in the learning process. Additionally, the article analyzes effective technologies and innovative methods used to enhance writing skills in primary school students.
Keywords: writing literacy, primary school, writing skills, teaching methods, correct writing.
Начало формы
Конец формы
Аннотация
В данной статье рассматриваются вопросы развития грамотности письма у младших школьников. Описаны этапы формирования навыков письма, методы повышения грамотности и трудности, с которыми сталкиваются ученики в процессе обучения. Также анализируются эффективные технологии и инновационные методы, применяемые для совершенствования навыков письма у младших школьников.
Ключевые слова: грамотность письма, начальные классы, навыки письма, методы обучения, правильное письмо.
Мен педагог ретінде бастауыш сынып оқушыларының жазу сауаттылығын қалыптастыру мәселесінің маңыздылығын ерекше сезінемін. Жазу – адамның ойын жеткізудің негізгі құралы, ал бастауыш мектеп кезеңі бұл дағдының іргетасы қаланатын ең маңызды уақыт. Жазу сауаттылығының төмен болуы болашақта оқушылардың ойлау қабілетіне, ақпаратты дұрыс қабылдауына және оны жүйелі түрде жеткізуіне кері әсер етуі мүмкін. Сондықтан осы зерттеудің мақсаты – бастауыш сынып оқушыларының жазу сауаттылығын дамыту жолдарын қарастыру және тиімді әдістер ұсыну.
Жазу сауаттылығын дамыту үшін дәстүрлі және заманауи әдістерді үйлестіру қажет. Дәстүрлі әдістерге қолмен жазу, көшіріп жазу, диктант жазу сияқты тәсілдер жатады. Сонымен қатар, заманауи технологияларды қолдану, мысалы, электронды жазба жұмыстары, арнайы мобильді қосымшалар мен онлайн-платформалар, оқушылардың жазу дағдыларын жетілдіруге көмектеседі. Оқушылардың жазуға деген қызығушылығын арттыру үшін шығармашылық тапсырмалар мен ойын түріндегі жаттығуларды қолдану тиімді. Мұғалімнің кәсіби шеберлігі мен ата-аналардың қолдауы да бұл процессте маңызды рөл атқарады. Мұғалімдер оқыту әдістерін үнемі жетілдіріп, оқушылардың жеке ерекшеліктерін ескеруі тиіс. Ата-аналар үйде оқу мәдениетін қалыптастырып, балаларын жазуға ынталандыруы қажет. Осылайша, кешенді тәсіл арқылы бастауыш сынып оқушыларының жазу сауаттылығын тиімді дамытуға болады.
Оқушылардың жазу сауаттылығын дамытуда функционалдық сауаттылықты қалыптастыру маңызды рөл атқарады. Функционалдық сауаттылық оқушылардың алған білімдерін өмірлік жағдайларда қолдана білу қабілетін білдіреді. Бұл бағытта оқушылардың оқу, жазу, жаратылыстану ғылымдары, математика және компьютерлік сауаттылықтарын дамытуға назар аудару қажет. Мысалы, диалогтық интербелсенді оқыту әдістерін қолдану арқылы оқушылардың функционалдық сауаттылығын арттыруға болады.
Жазу сауаттылығы – білім беру үдерісіндегі басты аспектілердің бірі. Бастауыш сыныпта дұрыс қалыптаспаған жазу дағдылары жоғары сыныптарда, тіпті, ересек өмірде қиындықтар тудыруы мүмкін. Бүгінгі таңда цифрлық технологиялардың дамуы оқушылардың қолмен жазу дағдысын төмендетіп, олардың жазу сауаттылығына кері әсерін тигізуде. Сонымен қатар, оқу бағдарламасындағы өзгерістер мен жаңа әдістемелер оқушылардың жазуға деген ынтасын арттыруды талап етеді.
Жазу сауаттылығы – бұл әріптерді дұрыс жазу, сөйлем құрау, орфографиялық және пунктуациялық нормаларды сақтау дағдысы. Бұл дағдыны бастауыш сыныптан бастап қалыптастыру оқушылардың сауатты жазу қабілетін жетілдіруге көмектеседі.
Бастауыш сыныптарда жазу дағдыларының қалыптасуы бірнеше кезеңнен тұрады. 1-сыныпта оқушылар әріптерді дұрыс жазуға, каллиграфияға үйренеді және қысқа сөйлемдерді жаза бастайды. 2-сыныпта орфографиялық ережелерді меңгеріп, сөйлем құрылымын дамытады. 3-сыныпта шағын мәтіндер жазып, қателерді түзетуді үйренеді және шығармашылық жазуды жетілдіреді. Ал 4-сыныпта жазбаша сауаттылықты толық меңгеріп, диктант, эссе, шығарма жазуға машықтанады.
Оқушылардың жазу сауаттылығына әсер ететін бірнеше факторлар бар. Оқыту әдістері мен оқыту сапасы маңызды рөл атқарады. Мұғалімнің кәсіби біліктілігі де оқушылардың жазу дағдыларының қалыптасуына тікелей ықпал етеді. Сонымен қатар, оқушылардың жазуға деген қызығушылығы мен ата-ананың қолдауы және үйдегі оқу мәдениеті де маңызды факторлар болып табылады.
Ұлт ұстазы А.Байтұрсынұлы ХХ ғасырдың басында: «Біздің заманымыз – жазу заманы. Сөздің жүйесін, қисынын келтіріп жаза білу, сөз қандай орында қалай өзгертіліп, қалайша біріне-бірі қиюласып, жалғасатын жүйесін білу керек», – деген болатын. Бұл сөздер бүгінгі күнде де өзектілігін жоғалтқан жоқ. Сауатты жазу – білімділіктің басы. Күнделікті өмірде жан-жағымызды барлайтын болсақ, сауатты жазатын адамдар өте аз кездеседі. Сауаттылық – көрсеткіш, сапа. Менің ойымша, пунктуациялық, құрылымдық қателерге кешіріммен қарауға болады. Алайда, орфографиялық қателерге жол беруге болмайды.
Жазу сауаттылығын арттыру үшін оқушыларды шығарма, эссе жазуға баулу маңызды. Эссе жазып үйренген бала ойын қысқа, нұсқа жеткізуге, тақырыптан ауытқымауға үйренеді. Басы артық бір сөз қоспай, мақаланы тап-тұйнақтай етіп жазуды меңгереді. Ал, бүкіл келісім, бизнес жазбашаға күйге көшкен мына заманда жүйелі жазу – үлкен артықшылық.
Жазу сауаттылығы – оқушылардың білімділігінің көрсеткіші. Оны бастауыш сыныптан бастап қалыптастыру үшін тиімді оқыту әдістерін қолдану, мұғалімдердің кәсіби біліктілігін арттыру, оқушылардың жазуға деген қызығушылығын ояту және ата-аналардың қолдауын қамтамасыз ету қажет. Тек осылай ғана біз болашақ ұрпақтың сауатты жазу дағдыларын қалыптастыра аламыз.
Бастауыш сыныптарда оқушылардың жазу сауаттылығын дамыту – олардың болашақ білім жолындағы табысының негізі. Бұл үдеріс бірнеше кезеңнен тұрады, әр кезеңде оқушылардың жазу дағдылары біртіндеп қалыптасып, жетіледі.
Дәстүрлі оқыту әдістері
Жазу дағдыларын қалыптастыруда дәстүрлі әдістер маңызды рөл атқарады. Мұғалімдер қолмен жазу, көшіріп жазу, диктант жазу сияқты тәсілдерді қолдана отырып, оқушылардың орфографиялық және пунктуациялық ережелерді меңгеруіне ықпал етеді. Бұл әдістер оқушылардың жазу дағдыларын нығайтып, олардың сауатты жазуына негіз болады.
Интерактивті және инновациялық технологияларды қолдану
Қазіргі заманда технологияның дамуы білім беру саласына да әсер етуде. Электронды жазба жұмыстары, арнайы мобильді қосымшалар мен онлайн-платформалар оқушылардың жазу дағдыларын жетілдіруге көмектеседі. Мысалы, интерактивті жаттығулар арқылы оқушылар қателерін тез анықтап, оларды түзетуге мүмкіндік алады. Бұл тәсілдер оқушылардың пәнге деген қызығушылығын арттырып, оқу үдерісін тиімді етеді.
Каллиграфия және көркем жазу дағдыларын қалыптастыру
Жазу сауаттылығы тек қана дұрыс жазумен шектелмейді. Әдемі, анық, түсінікті жазу да үлкен маңызға ие. Бастауыш сыныптарда каллиграфияға ерекше көңіл бөлу арқылы оқушылардың қол жазуын жақсартуға болады. Бұл олардың ұқыптылыққа, зейін қоюға және эстетикалық талғамын дамытуға ықпал етеді.
Шығармашылық тапсырмалар мен диктанттарды қолдану
Оқушылардың қиялын дамыту үшін шығармашылық жазу тапсырмалары берілуі тиіс. Мысалы, әңгіме, өлең немесе эссе жазу арқылы олар өз ойларын еркін жеткізуге үйренеді. Сонымен қатар, диктант жазу орфографиялық ережелерді меңгеруге және жазу сауаттылығын тексеруге көмектеседі. Бұл әдістер оқушылардың жазу дағдыларын кешенді түрде дамытуға бағытталған.
Жазу дағдысын бағалау және қателерді түзету әдістері
Оқушылардың жазу жұмыстарын бағалау және олардың қателерін талдау арқылы жазу сауаттылығын жақсартуға болады. Мұғалімдер кері байланыс беру әдісін қолдана отырып, оқушыларға өз қателерін түсінуге және оларды түзетуге көмектеседі. Бұл үдеріс оқушылардың өзін-өзі бағалау қабілетін дамытып, жазу дағдыларын жетілдіруге ықпал етеді.
Бастауыш сыныптарда жазу сауаттылығын дамыту кешенді тәсілді талап етеді. Дәстүрлі және инновациялық әдістерді үйлестіре отырып, оқушылардың жазу дағдыларын қалыптастыруға және жетілдіруге болады. Бұл олардың болашақтағы оқу жетістіктерінің берік негізін қалайды.
Жазу сауаттылығын қалыптастыру барысында оқушылар түрлі қиындықтарға тап болады. Орфографиялық қателер – сөздерді дұрыс жазбау, пунктуациялық қателер – тыныс белгілерін дұрыс қоймау, ал грамматикалық және стилистикалық қателер – сөйлем құрылымындағы және тіл мәнеріндегі кемшіліктерді білдіреді.
Оқушылардың жазуға деген қызығушылығын арттыру үшін ойын элементтерін қолдану тиімді. Мысалы, сөзжұмбақтар, ребустар немесе шығармашылық жазу тапсырмалары арқылы оларды белсендіруге болады. Сонымен қатар, оқушыларды жетістіктері үшін марапаттау, мадақтау олардың мотивациясын күшейтеді. Қызықты шығармашылық тапсырмалар, мысалы, әңгіме немесе өлең жазу, олардың қиялын дамытып, жазу дағдыларын жетілдіреді.
Жазу сауаттылығын дамытуда мұғалім мен ата-ананың рөлі ерекше. Мұғалім әр оқушының жеке ерекшеліктерін ескере отырып, тиімді әдістемелік тәсілдерді қолдануы тиіс. Ал ата-ана үйде баланың жазу дағдыларын қолдап, бірге кітап оқу, жазу тапсырмаларын орындау арқылы көмек көрсете алады. Мұғалім мен ата-ана арасындағы тығыз байланыс оқушының жазу сауаттылығын арттыруда маңызды фактор болып табылады.
Жалпы алғанда, жазу сауаттылығын қалыптастыру кешенді тәсілді талап етеді. Оқушылардың қателерін талдау, қызығушылығын арттыру және мұғалім мен ата-ана тарапынан қолдау көрсету арқылы бұл қиындықтарды еңсеруге болады.
Қорытынды
Жазу сауаттылығы бастауыш сынып оқушыларының білім алу процесінде маңызды рөл атқарады. Бұл дағдыны дамыту үшін дәстүрлі және заманауи әдістерді үйлестіру қажет. Дәстүрлі әдістерге қолмен жазу, көшіріп жазу, диктант жазу сияқты тәсілдер жатады. Сонымен қатар, заманауи технологияларды қолдану, мысалы, электронды жазба жұмыстары, арнайы мобильді қосымшалар мен онлайн-платформалар, оқушылардың жазу дағдыларын жетілдіруге көмектеседі.
Оқушылардың жазуға деген қызығушылығын арттыру үшін шығармашылық тапсырмалар мен ойын түріндегі жаттығуларды қолдану тиімді. Мұғалімнің кәсіби шеберлігі мен ата-аналардың қолдауы да бұл процессте маңызды рөл атқарады. Мұғалімдер оқыту әдістерін үнемі жетілдіріп, оқушылардың жеке ерекшеліктерін ескеруі тиіс. Ата-аналар үйде оқу мәдениетін қалыптастырып, балаларын жазуға ынталандыруы қажет. Осылайша, кешенді тәсіл арқылы бастауыш сынып оқушыларының жазу сауаттылығын тиімді дамытуға болады.
Пайдаланылған әдебиеттер
- Ахметов Н. "Бастауыш сыныпта жазу сауаттылығын қалыптастыру". – Алматы, 2015.
- Сейітов З. "Жазу мәдениеті және сауаттылық". – Астана, 2018.
- Выготский Л.С. "Развитие письменной речи у детей". – Москва, 1982.
- Қазақстан Республикасының Білім беру стандарты. – Астана, 2020.
- Құрманбай А. "Қазақ тілін оқыту әдістемесі". – Алматы, 2017.
- Томпсон Дж. "Writing Skills for Young Learners". – Нью-Йорк, 2019.
- Смирнов А.В. "Грамотность письма: современные методы обучения". – Москва, 2016.

Қостанай облысы, Амангелді ауданы, Амангелді ауылы
"Б.Қолдасбаев атындағы жалпы білім беретін мектебі" коммуналдық мемлекеттік мекемесі
Бастауыш сынып мұғалімі
Махатова Гульжан Гельмановна